Je pátek, před víkendem, chvíli před Vánocemi. Ideální čas na trochu prevence, resp. jak si dát „majzla“ před podvodníky při on-line nákupech 🙂

Znáte odpovědi?

Zkuste si před návštěvou nového e-shopu vždy najít odpovědi na všechny tyto otázky:

  • Kdo je provozovatelem e-shopu? Zkuste se porozhlédnout, zda tam existuje část věnovaná kontaktům na provozovatele a zda je tam uvedena kompletní adresa subjektu včetně IČ. Pokud nejsou uvedeny kontaktní údaje vůbec a nebo je tam jen kontaktní formulář s tím, že vlastně ani nevíte, kam se odesílá, ruce pryč!
  • Není e-shop negativně hodnocen? Zkuste si název eshopu jen tak zadat do vyhledávače. Pravděpodobně narazíte na nezávisle webové služby (typicky heureka.cz), kde nalezte hodnocení daného eshopu. Pokud by bylo hodně negativní, patrně na takové názory narazíte i mimo tyto specializované weby (v diskuzích, …).
  • Nejsou ceny nápadně nízké? S pomocí vyhledávače lze snadno ověřit, za kolik se podobná či shodná věc prodává jinde. Pokud se cena liší až příliš, může to být podezřelé. A nebo je to jen chyba provozovatele a vy máte štěští! 🙂
  • Jsou k dispozici obchodní podmínky (+reklamační řád)? Pokuste se je najít. Pokud je najdete, patrně je nebudete chtít číst. Zkuste tedy přes klávesovou zkratku CTRL+F (hledání) alespoň dohledat slova jako „odstoupení“ (od smlouvy), „reklamace“, … Pokud je naleznete, je to na dobré cestě.
  • Jak vypadá eshop vzhledem a provedením? Podvodné e-shopy jsou obvykle doplněny velice nekvalitní češtinou. Absence symbolu zámku vedle webové adresy e-shopu je též známkou závadnosti či neprofesionality provozovatele webu. S neprofesionálním až hnusným designem e-shopu je to podobné. Může to být též příznakem podvodného webu, ale i známka toho, že pro legitimního provozovatele jde jen o okrajovou záležitost a neinvestuje do provozu e-shopu příliš času ani financí…

Databáze České obchodní inspekce

Dále pak doporučuji využít služby ČOI – Rizikové e-shopy.cz na adrese www.coi.cz/rizikove, kde lze hledat v seznamu e-shopů, které považuje Česká obchodní inspekce za rizikové. Jsou tam uvedeny především z důvodu nedodržování některých zákonných povinností a obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv. Pokud jste uživateli řešení ESET a v nastavení máte povolenu detekci nechtěných aplikací, máte komfort vyšší, neboť vstup na tyto rizikové e-shopy je blokován automaticky.

Platíme kartou…

Pokud platíte kartou, není od věci si zřídit tzv. virtuální platební kartu (zkuste dohledat ve spojitosti s Vaší bankou). Pokud chcete být hodně inovativní, můžete zkusit třeba službu revolut.com (pozvánka zde) a tam si poslat právě tolik peněz, kolik na následné platby potřebujete. Podobně to lze aplikovat v případě, že máte zřízen oddělený bankovní účet pouze pro internetové platby a pro platby používáte kartu zřízenou přímo k tomuto účtu. I když by se pak provozovatel podvodného e-shopu/platební brány dostal k údajům uvedených na kartě („ukázka“ v novince Jak jsem odevzdal platební kartou a občanku podvodníkům), narazí buď na limity a nebo na skutečnost, že na účtě už prostě žádné peníze nejsou…

No, Vánoce jsou tady, nebudu dále strašit 🙂 Více po novém roce! Ať se daří!


1 komentář » for Jak nenaletět nejen při nákupech vánočních dárků
1 Pings/Trackbacks pro "Jak nenaletět nejen při nákupech vánočních dárků"

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..